Zwierzęta łagodzą lęk społeczny u dzieci z autyzmem

27 maj 2015 r.

Fot. Shutterstock

Obecność zwierząt zmniejsza natężenie lęku odczuwanego przez dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sytuacjach wymagających interakcji z rówieśnikami – informuje czasopismo „Developmental Psychobiology”.

Dzieci cierpiące na zaburzenia ze spektrum autyzmu mają zazwyczaj duże trudności w komunikowaniu się i podejmowaniu interakcji z innymi ludźmi, bo odczuwają w takich sytuacjach przemożny lęk. Jednak jak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Purdue (USA) oraz Uniwersytetu Queensland (Australia), w przełamywaniu tego typu ograniczeń pomocne mogą się okazać zwierzęta. Ich obecność zwiększa u autystycznych dzieci poczucie bezpieczeństwa, a w konsekwencji łagodzi lęk.

Badacze zaprosili do laboratorium 114 dzieci w wieku od 5 do 12 lat i podzielili je na trzyosobowe grupki w taki sposób, aby każda z nich składała się z jednej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i dwóch prawidłowo rozwijających się rówieśników.

Dzieci wyposażono w opaski, które pozwalały mierzyć reakcję skórno-galwaniczną, czyli zmiany oporu elektrycznego będące wskaźnikiem pobudzenia organizmu na skutek odczuwania emocji, takich jak lęk, strach lub podekscytowanie.

W celu ustalenia podstawowego poziomu pobudzenia poproszono małych badanych o przeczytanie po cichu fragmentu książki. Następnie polecono im przeczytać tekst na głos w obecności rówieśników. W kolejnym etapie eksperymentu do pokoju wniesiono zabawki i pozwolono dzieciom na 10 minut nieskrępowanej zabawy. Na końcu do pomieszczenia wpuszczono dwie świnki morskie i przez następne 10 min. obserwowano, jak maluchy bawią się ze zwierzętami.

Okazało się, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu odczuwały większe pobudzenie psychologiczne (najprawdopodobniej lęk) we wszystkich sytuacjach o zabarwieniu społecznym (podczas cichego i głośnego czytania, a także w trakcie zabawy z rówieśnikami). Jednak poziom ich pobudzenia gwałtownie spadał w obecności zwierząt (świnek morskich). Odwrotne reakcje występowały u prawidłowo rozwijających się dzieci. Ich pobudzenie utrzymywało się na dość niskim poziomie do czasu, gdy w pokoju pojawiły się zwierzęta – wtedy natychmiast wzrastało.

Badacze tłumaczą, że obecność zwierząt zapewniających bezwarunkową akceptację osłabiała lęk u autystycznych dzieci, bo czuły się one bezpieczniej. Pozostałe maluchy mogły odczuwać nagłą ekscytację na widok świnek – stąd wzrost poziomu pobudzenia.

„To badanie dostarcza fizjologicznych dowodów na to, że bliskość zwierząt łagodzi stres doświadczany przez dzieci z autyzmem w sytuacjach społecznych” – podsumowuje James Griffin z Narodowego Instytutu Zdrowia – instytucji finansującej niniejsze przedsięwzięcie. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!