Kreatywność jest chętniej przypisywana mężczyznom

30 wrz 2015 r.

Fot. Shutterstock

Większość ludzi łączy zdolność do kreatywnego myślenia z cechami uznawanymi za typowo męskie, a dokonania mężczyzn wyżej ocenia pod względem kreatywności niż identyczne dokonania kobiet – zawiadamia „Psychological Science”.

Badania naukowców z Uniwersytetu Duke’a (USA) pokazują, że w naszym społeczeństwie kreatywność jest cechą podlegającą wielu stereotypom płciowym i zarezerwowaną prawie wyłącznie dla mężczyzn, co prowadzi do fałszywego przekonania, że kobiety są z natury mniej kreatywne i innowacyjne. Zjawisko to obrazuje kilka eksperymentów.

W ramach jednego z nich 80 osób badanych czytało definicje kreatywności jako zdolności do wychodzenia poza schematy (myślenie dywergencyjne), bądź umiejętności pozwalającej na kojarzenie faktów (myślenie konwergencyjne), a następnie oceniało związek kreatywności z poszczególnymi cechami osobowości.

Okazało się, że badani chętniej łączyli kreatywność z typowo męskimi cechami, jak stanowczość, skłonność do rywalizacji, skłonność do podejmowania ryzyka, ambicja, czy śmiałość niż cechami przypisywanymi zazwyczaj kobietom, jak skłonność do współpracy, wyrozumiałość lub gotowość do udzielenia wsparcia. Było to szczególnie widoczne w przypadku definicji kreatywności jako zdolności do wychodzenia poza schematy.

W kolejnym eksperymencie 169 ochotników oceniało pod względem kreatywności, oryginalności i zdolności do wychodzenia poza schematy dokonania architektów i projektantów mody. Uczestnicy oglądali trzy projekty domów lub strojów i otrzymywali informację, że zostały one stworzone albo przez kobietę albo przez mężczyznę.

Zgodnie z przewidywaniami badani uznali, że architekci płci męskiej byli bardziej kreatywni niż architekci płci żeńskiej, choć ich dzieła były identyczne. Nie zaobserwowano podobnych zniekształceń w ocenie pracy projektantów mody, prawdopodobnie dlatego, że w dziedzinie mody ciężko zastosować tradycyjne stereotypy dotyczące mężczyzn.

Następne badanie polegało na ocenie osiągnięć 100 mężczyzn i 34 kobiet na stanowiskach kierowniczych. Ponownie okazało się, że przełożeni postrzegali mężczyzn za bardziej innowacyjnych niż kobiety pomimo faktu, że raporty dotyczące ich pracy nie sugerowały występowania żadnych znaczących różnic pomiędzy nimi.

W ostatnim badaniu 125 uczestników poproszono o zapoznanie się z przykładami strategii działania o zróżnicowanym stopniu ryzyka, które zostały opracowane przez managerów (kobiet lub mężczyzn) pewnej fikcyjnej firmy.

Jak można się było spodziewać, mężczyźni pełniący funkcję managerów byli określani jako bardziej kreatywni, gdy prezentowali ryzykowny plan działania, niż gdy wybierali bezpieczną opcję (kobiety już nie). Ponadto mężczyźni, którzy proponowali strategię o dużym stopniu ryzyka, byli uznawani za bardziej kreatywnych niż kobiety, które optowały za tym samym rozwiązaniem. Co więcej, badani twierdzili, że mężczyźni skłonni do podjęcia ryzyka byli bardziej przedsiębiorczy i zasługiwali na wyższe nagrody za swoją pracę.

„Ten wynik sugeruje, że stronniczość w ocenie kreatywności u kobiet i mężczyzn może pociągać za sobą namacalne różnice w wysokości wynagrodzenia w miejscu pracy” – komentują autorzy. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!