W środę Europejski Dzień Śniadania

24 kwi 2013 r.

Fot. Shutterstock

Śniadania na polskich stołach to głównie kanapki popijane herbatą. Jednak aż 15 proc. Polaków tego posiłku w ogóle nie je i coraz częściej dotyczy to uczniów i studentów - wynika z raportu przygotowanego w związku z obchodzonym w środę Europejskim Dniem Śniadania.

Z opracowania wykonanego na zlecenie firmy Kraft Foods Polska wypływa wniosek, że Polacy sięgają po tradycyjne, proste śniadania w postaci kanapek z wędliną lub serem popijane herbatą. Zmiany w menu na korzyść np. produktów pełnoziarnistych są domeną lepiej wykształconych kobiet mieszkających w miastach - 14 proc. z nich sięga po produkty pełnoziarniste, jak płatki czy muesli zbożowe.

 

12 proc. osób pracujących spożywa śniadanie już w miejscu pracy. 15 proc. badanych przyznało, że wcale nie je tego ważnego - w opinii dietetyków - posiłku. Odsetek niejedzących śniadań rośnie głównie wśród uczniów i studentów, wśród których dotyczy to co piątej osoby.

 

Jak przypominają specjaliści, po wielu godzinach snu organizm potrzebuje zastrzyku energii w postaci porannego posiłku. To, ile energii i składników odżywczych mu dostarczymy, decyduje o wydolności psychofizycznej w pierwszej części dnia. W raporcie wskazano, że poranny posiłek wzmaga koncentrację, poprawia kreatywność i zdolności werbalne, a także poprawia pamięć krótkoterminową i epizodyczną oraz identyfikację bodźców wzrokowych.

 

Pierwszy posiłek ma też duże znaczenie dla zdrowia. U osób jedzących śniadanie stwierdzano niższe stężenie cholesterolu oraz niższy poziom glukozy i insuliny we krwi, co może zmniejszać zagrożenie cukrzycą i chorobą wieńcową. Co więcej, osoby regularnie jedzące poranny posiłek mają mniejszą masę ciała (wskaźnik BMI) w porównaniu z osobami niejedzącymi śniadania lub jedzącymi nieregularnie.

 

Śniadanie powinno być właściwie zbilansowane. "Przede wszystkim powinno być urozmaicone, a więc zawierać produkty ze wszystkich grup żywności zawartych w piramidzie zdrowego żywienia, w ilościach dostosowanych do indywidualnych potrzeb" - skomentowała współautorka raportu, dr inż. Danuta Gajewska, dietetyk i wykładowca Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Dlatego do śniadania powinno się włączać m.in. produkty zbożowe, produkty mleczne, wędliny, ryby, jaja, warzywa i owoce.

 

W raporcie wskazano też, że osoby jedzące śniadanie regularniej spożywają posiłki i jedzą mniej wysokotłuszczowych przekąsek, a więcej żywności wysokobłonnikowej i niskotłuszczowej. W ich dietach jest więcej pełnoziarnistych produktów zbożowych, ziaren, warzyw, owoców i produktów mlecznych, a u młodzieży japońskiej – także ryb i owoców morza. Młodzież regularnie jedząca śniadanie rzadziej spożywa słodycze, słone przekąski i słodzone napoje.

 

PAP - Nauka w Polsce mrt/ ula/


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!