Zidentyfikowano białka „nadzorujące” komunikację pomiędzy komórkami mózgu

9 gru 2013 r.

Naukowcy są o krok bliżej do zrozumienia, w jaki sposób niektóre spośród 100 miliardów komórek mózgu koordynują komunikację pomiędzy innymi.

Zespół badaczy z Uniwersytetu w Bristolu (W. Brytania) uważa, że odpowiedzialne są za to małe, dość dobrze poznane białka, których jednak nikt wcześniej nie podejrzewał o pełnienie takiej funkcji.

Wyniki omawianych badań opublikowano w czasopiśmie „Cell Reports”.

Biolodzy pod kierunkiem prof. Jeremy’ego Henley’a postanowili przeanalizować przebieg kilku procesów chemicznych, które są kluczowe dla koordynacji komunikacji pomiędzy komórkami mózgu (neuronami). Upośledzenie tych procesów zawsze wiąże się z poważnymi zaburzeniami, takimi jak epilepsja, autyzm czy schizofrenia, dlatego naukowcy mieli nadzieję, że odkrycie tego, co stoi u ich podstaw, mogłyby prowadzić do rozwoju nowych metod leczenia niektórych chorób neurologicznych.

"Neurony w mózgu komunikują się ze sobą za pomocą substancji chemicznych zwanych neuroprzekaźnikami - wyjaśniają autorzy pracy. - Uwalnianie neuroprzekaźników jest ściśle kontrolowane przez wiele różnych białek zlokalizowanych wewnątrz neuronów. Białka te współdziałają ze sobą, dzięki czemu neuroprzekaźniki są wydzielane tylko wtedy, gdy jest to konieczne. I chociaż mechanizmy, które kontrolują proces uwalniania neuroprzekaźników, od lat są intensywnie badane, nie udało się dotąd ustalić, jak dokładnie wygląda mechanizm odpowiadający za koordynacje interakcji międzybiałkowych”.

Po przeprowadzeniu serii eksperymentów biochemicznych naukowcy odkryli, że jedno z białek zaangażowanych w opisane wyżej procesy, zwane RIM1?, jest modyfikowane przez inne białka - małe proteiny o nazwie SUMO. Ustalili, że SUMO pełnią rolę „molekularnego przełącznika” - przywiązują się do konkretnego regionu RIM1? i oddziałują na niego w sposób, który jest niezbędny do prawidłowego uwalniania neuroprzekaźników.

„Otrzymane przez nas wyniki są niezwykle istotne, gdyż pokazują, że modyfikacje prowadzone przez białka SUMO odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Wcześniej nikt się po nich tego nie spodziewał” - mówi prof. Henley.

Badanie opiera się na wcześniejszych pracach zespołu, w których zidentyfikowano grupę białek mózgu odpowiedzialnych za ochronę komórek nerwowych przed uszkodzeniami. Naukowcy mają nadzieję, że ich odkrycia będzie można w przyszłości wykorzystać do leczenia groźnych chorób mózgu, m.in. udaru, epilepsji, schizofrenii itp.(PAP) kap/ agt/