Francja/Zebrano ponad 78 mln euro na rzecz badań nad rzadkimi chorobami

9 gru 2013 r.

Fot. Shutterstock

Największa francuska akcja charytatywna „Téléthon” przyniosła w tym roku ponad 78 mln euro – informują w poniedziałek media nad Sekwaną. Dochód z „Téléthonu” jest przeznaczany na badania nad rzadkimi chorobami genetycznymi i próby ich leczenia.

Zakończona w miniony weekend we Francji akcja odbyła się już po raz 27. „Téléthon” jest od lat najpopularniejszą imprezą charytatywną we Francji i jedną z największych tego typu na świecie. Pomysł akcji, łączący koncerty i show gwiazd francuskiej estrady ze zbiórką na cele charytatywne, przypomina polską Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

Jak podał główny organizator corocznej akcji - Francuskie Stowarzyszenie przeciw Miopatii (AFM), w tym roku zbiórka sięgnęła łącznej kwoty 78,3 mln euro. Tym samym zanotowano nieznaczny spadek w porównaniu z ubiegłoroczną akcja (zgromadzono wtedy 81 mln euro).

Mimo to – podkreśliło AFM - Francuzi są nadal szczodrzy, a „Téléthon” „opiera się kryzysowi”.

Liczne koncerty i występy sceniczne – organizowane w całej Francji – są transmitowane na żywo przez kanały telewizji publicznej. Datki można oferować pod specjalnym numerem telefonu lub w internecie. W tym roku „ojcem chrzestnym” akcji został znany piosenkarz Patrick Bruel, który z grupą innych artystów nagrał na potrzeby „Téléthon” specjalnie piosenkę pt. „L'Arc-en-ciel". Zbiórka angażuje rocznie dziesiątki tysięcy wolontariuszy w całym kraju.

Akcja jest przeznaczona na finansowanie badań rzadko występujących chorób genetycznych, takich jak różne formy dziedzicznego upośledzenia czy zaniku mięśni, np. dystrofii miotonicznej, próby terapeutyczne i opiekę nad chorymi osobami.

W sumie wsparcie w ramach „Téléthon” obejmuje 26 różnych rzadkich chorób.

Zaimportowany w latach 80. z USA „Téléthon” stał się szybko nad Sekwaną masowym sukcesem. Od pierwszej edycji w 1987 roku zainwestowano w sumie ponad 1 mld euro w walkę z rzadkimi chorobami. Szacuje się, że dochody z tej akcji stanowią około 3 proc. wszystkich rocznych datków na cele charytatywne we Francji.

Nazwa „Téléthon” oznacza „telewizyjny maraton” i jest zbitką dwóch francuskich słów: „television” (telewizja) i „maraton” (maraton). (PAP) szl/ agt/


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!