Białostocki NFZ: pacjenci nie znają swoich praw

11 lut 2014 r.

Fot. Shutterstock

Pacjenci nie znają swych praw, ale zamiast skarżyć się na lekarzy wolą otrzymać pomoc w rozwiązaniu swoich problemów - ocenia NFZ w Białymstoku, który we wtorek w Światowym Dniu Chorego zorganizował Dzień Pacjenta. Każdy mógł przyjść po poradę.

Fundusz zaprosił do udziału w tych poradach przedstawicieli 11 różnych instytucji i organizacji, m.in. z biura Rzecznika Praw Pacjenta, Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, ZUS, KRUS, Urzędu Miasta czy organizacji zrzeszających pacjentów.

Pełniąca obowiązki dyrektora podlaskiego NFZ Magdalena Borkowska powiedziała dziennikarzom, że Fundusz dysponuje pieniędzmi pacjentów, dlatego w dniu pacjenta wychodzi im dodatkowo i szczególnie naprzeciw, by pokazywać ich prawa, mówić o nich i edukować.

Do podlaskiego NFZ zgłasza się rocznie w różnych sprawach ponad 1,5 tys. pacjentów. Monika Adamska z NFZ powiedziała, że zdecydowana większość z nich dzwoni lub przychodzi po to, by szukać rozwiązania swoich konkretnych spraw. Zazwyczaj to osoby, które mają problemy z orientacją w nawet podstawowych kwestiach. Znacznie rzadziej chcą składać formalne skargi, ale takie przypadki również się zdarzają. Czasem NFZ prosi o złożenie takich skarg, na niektórych świadczeniodawców są po kontrolach nakładane kary.

"Ludzie właściwie nie chcą się skarżyć na konkretnego lekarza z uwagi na to, że się u tego lekarza leczą latami. A wybór lekarzy, np. endokrynologa czy innej specjalności (...) jest trudny. Ludzie przychodzą po pomoc jak rozwiązać daną sytuację" - zauważyła Adamska.

W 2013 r. do NFZ w Białymstoku rozpatrzył 135 skarg od pacjentów. Ponad jedna trzecia z nich dotyczyła poradni specjalistycznych. Sporo też było skarg na dentystów i rehabilitantów. 9 skarg dotyczyło leczenia w szpitalach. Fundusz podkreśla, że najczęściej chorzy skarżą się na to, że: odmówiono im leczenia, na miejscu nie było lekarza, odmówiono telefonicznej rejestracji na wizytę. Skargi dotyczyły też np. odmowy przez lekarza wizyty domowej nocą lub w święta, odmowy wystawienia skierowania na badania, odmowy przyjęcia do szpitala czy realizacji recepty przez aptekę. W toku kontroli okazało się, że mniej niż 40 proc. skarg jest zasadnych.

Rzecznik podlaskiego NFZ w Białymstoku powiedział, że był wśród rozpatrywanych spraw przypadek osoby, która miała złamania ręki i kręgosłupa. Lekarz wystawił pacjentowi jedno skierowanie do poradni chirurgicznej. Pacjent spotkał się tam z odmową przyjęcia, gdyż rejestratorka żądała dwóch osobnych skierowań. Było to w ocenie NFZ oczywistym naruszeniem przepisów - "absurdem".

Był też przypadek pacjenta, który przebywał w szpitalu przez kilka tygodni. W trakcie tego pobytu składał oświadczenia, że jest ubezpieczony. Mimo to przy wypisywaniu otrzymał od szpitala fakturę na kwotę kilku tysięcy złotych za leczenie, co motywowano tym, że szpital nie ma wiedzy, czy pacjent posiada ubezpieczenie. Po wyjaśnieniu sprawy, faktura została anulowana. NFZ tłumaczy, że szpital popełnił błąd wystawiając fakturę, bo to NFZ ostatecznie weryfikuje czy pacjent jest ubezpieczony.

Na wtorkowym spotkaniu rozdawano zainteresowanym książkę "Zrozumieć prawa pacjenta" wydaną przez centralę Funduszu w 2013 r. w ramach programu "@kademia NFZ". To zbiór informacji o prawach pacjenta i przepisów, które to regulują.

Broszury z informacjami, gdzie i jak można szukać informacji oraz pomocy udostępniało również m.in. biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Przedstawicielka tego biura w Podlaskiem Lidia Smyk powiedziała PAP, że wśród spraw, jakimi zajmuje się biuro więcej jest konkretnych zapytań niż skarg. "Najczęściej jest tak, że ludzie zbyt słabo znają swoje prawa. Konieczne jest edukowanie pacjentów" - oceniła. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!