Trąd – najstarsza choroba zakaźna ludzkości

24 lut 2014 r.

Trąd może być najstarszą typowo ludzką chorobą zakaźną – uważają naukowcy po dokonaniu sekwencjonowania genomu chorobotwórczych bakterii.

Trąd znany jest z wielu źródeł starożytnych, występuje m.in. w Biblii. Na łamach pisma "Public Library of Science. Neglected Tropical Diseases" naukowcy dowodzą, że trąd może towarzyszyć ludzkości od milionów lat.

W 2008 r. odkryto nową bakterię wywołującą trąd, którą nazwano Mycobacterium lepromatodis. Dotąd znano wyłącznie jeden gatunek odpowiedzialny za tę chorobę, Mycobacterium leprae.

Badania porównawcze obu genomów dowodzą, że wspólny przodek dwu bakterii żył około 10 mln lat temu. Przed rozdzieleniem się na dwa gatunki bakteria przeszła ewolucję, polegającą na znacznej redukcji genów. Około 40 proc. genów jej genomu przestało być aktywnych. Niektóre stały się nieaktywnymi pseudogenami, inne wręcz zostały utracone. Dezaktywacja rozpoczęła się ok. 20 mln lat temu.

Autorzy publikacji, Xiang Yang Han z University of Texas i J. Silva z Universitat de Valencia w Hiszpanii, uważają, że jednym z dowodów na długie istnienie choroby jest fakt, że występuje ona w zasadzie wyłącznie u człowieka.

Poza ludzkim ciałem bakterie trądu giną, dlatego do niedawna trudno było prowadzić na nich badania laboratoryjne. Odkryto je jeszcze u pancerników amerykańskich – które obecnie wykorzystuje się do badań – ale zwierzęta te zostały najprawdopodobniej zarażone przez ludzi kilkaset lat temu.

Ponadto, analiza Mycobacterium leprae z całego świata pokazuje, że genetycznie są one identyczne. Oznacza to, że towarzyszyły już ludziom opuszczającym Afrykę około 100 tys. lat temu. Zdaniem badaczy genetyczna stabilność bakterii jest znakiem długotrwałego pasożytnictwa w przeszłości, które trwało dłużej niż 100 tys. lat. (PAP)