Poznano molekularne podłoże procesów uczenia się i zapamiętywania

25 lut 2014 r.

Fot. Shutterstock

Poznano mechanizm biochemiczny, który wpływa na tworzenie się nowych połączeń w mózgu podczas uczenia się i zapamiętywania – wynika z badań opublikowanych na łamach „Nature Neuroscience”.

Naukowcy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (Kanada) odkryli, że do powstawania nowych połączeń neuronalnych w mózgu dochodzi w wyniku przyłączania kwasów tłuszczowych o krótkich łańcuchach węglowych do białka o nazwie delta katenina.

Zjawisko zaobserwowano u zwierząt, które eksplorowały nowe środowisko, a więc angażowały procesy uczenia się i zapamiętywania. Stwierdzono u nich prawie dwa razy więcej zmodyfikowanych delta katenin.

Już wcześniej kojarzono delta kateniny ze zdolnością do nabywania nowych informacji, ale w niniejszym badaniu po raz pierwszy udało się rozpracować ten mechanizm na poziomie molekularnym.

Rezultaty analiz mogą prowadzić do lepszego zrozumienia niektórych chorób, np. zespołu kociego krzyku (cri du chat), który charakteryzuje się nieobecnością genu kodującego delta kateniny, czy schizofrenii, także czasem powiązanej z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu tego genu.

„Potrzeba większej ilości badań, ale już to odkrycie pozwala nam na dokładniejsze poznanie narzędzi, którymi mózg posługuje się w trakcie nauki i zapamiętywania oraz może przyczynić się do zrozumienia, w jaki sposób te procesy ulegają zakłóceniu w chorobach neurologicznych” – mówi Shernaz Barnji, współautor badania. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!