Poczucie własnej wartości oparte na normach kulturowych

25 lut 2014 r.

Fot. Shutterstock

Poczucie własnej wartości kształtuje się na bazie wypełniania oczekiwań społecznych, a nie dochowywania wierności własnym ideałom – informuje „Personality and Social Psychology Bulletin”.

Międzykulturowe badania na temat zjawiska formowania się poczucia własnej wartości wśród młodzieży licealnej ujawniły, że istnieją cztery główne czynniki, które wywierają wpływ na przebieg tego procesu: sprawowanie kontroli nad własnym życiem, wywiązywanie się z obowiązków, działanie na korzyść innych oraz zdobywanie statusu społecznego.

W zależności od miejsca zamieszkania każdy z tych czynników zyskuje mniejszą lub większą wagę przy kreowaniu poczucia własnej wartości. Na przykład w Europie Zachodniej i niektórych częściach Ameryki Południowej, gdzie społeczeństwo ceni indywidualizm oraz bogactwo doświadczeń życiowych, młodzież tworzy obraz samego siebie przede wszystkim na podstawie wrażenia posiadania kontroli. Tymczasem nastolatki z Azji, Afryki i Środkowego Wschodu oceniają siebie w oparciu o satysfakcjonujące wypełnianie obowiązków, bo w tych rejonach kultura kładzie nacisk na konformizm, tradycję i bezpieczeństwo.

Co ważne, z badań wynika, że dla młodych ludzi poczucie własnej wartości jest pojęciem powiązanym ze współpracą i wypełnianiem oczekiwań społecznych, a nie z działaniem na własną rękę i dochowywaniem wierności własnym ideałom. Rezultaty analiz wykazały, że osobiste wartości mają nikły wpływ na sposób postrzegania samego siebie, choć młodzież zapytana wprost mogłaby się z tym nie zgodzić.

Naukowcy, którzy zrealizowali niniejszy projekt pod nadzorem Mai Becker z Uniwersytetu Toulouse II – Le Mirail (Francja), przekonują, że proces budowania poczucia własnej wartości stanowi w tym przypadku kanał służący nieświadomej internalizacji norm kulturowych. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!