Międzykulturowe badania na temat zjawiska formowania się poczucia własnej wartości wśród młodzieży licealnej ujawniły, że istnieją cztery główne czynniki, które wywierają wpływ na przebieg tego procesu: sprawowanie kontroli nad własnym życiem, wywiązywanie się z obowiązków, działanie na korzyść innych oraz zdobywanie statusu społecznego.
W zależności od miejsca zamieszkania każdy z tych czynników zyskuje mniejszą lub większą wagę przy kreowaniu poczucia własnej wartości. Na przykład w Europie Zachodniej i niektórych częściach Ameryki Południowej, gdzie społeczeństwo ceni indywidualizm oraz bogactwo doświadczeń życiowych, młodzież tworzy obraz samego siebie przede wszystkim na podstawie wrażenia posiadania kontroli. Tymczasem nastolatki z Azji, Afryki i Środkowego Wschodu oceniają siebie w oparciu o satysfakcjonujące wypełnianie obowiązków, bo w tych rejonach kultura kładzie nacisk na konformizm, tradycję i bezpieczeństwo.
Co ważne, z badań wynika, że dla młodych ludzi poczucie własnej wartości jest pojęciem powiązanym ze współpracą i wypełnianiem oczekiwań społecznych, a nie z działaniem na własną rękę i dochowywaniem wierności własnym ideałom. Rezultaty analiz wykazały, że osobiste wartości mają nikły wpływ na sposób postrzegania samego siebie, choć młodzież zapytana wprost mogłaby się z tym nie zgodzić.
Naukowcy, którzy zrealizowali niniejszy projekt pod nadzorem Mai Becker z Uniwersytetu Toulouse II – Le Mirail (Francja), przekonują, że proces budowania poczucia własnej wartości stanowi w tym przypadku kanał służący nieświadomej internalizacji norm kulturowych. (PAP)