Otyłe dziewczynki gorzej się uczą

11 mar 2014 r.

Fot. Shutterstock

Dziewczynki otyłe w nastoletnim wieku uzyskują gorsze wyniki w nauce – zaobserwowali naukowcy z Wielkiej Brytanii i USA. Swoją pracę na ten temat opublikowali na łamach pisma „International Journal of Obesity”.

Naukowcy z University of Strathclyde (Szkocja) z kolegami z University of Dundee (Szkocja), University of Bristol (Anglia) oraz University of Georgia (USA) przeanalizowali dane zebrane wśród blisko 6 tys. dzieci. Wszystkie były uczestnikami wieloletniego studium pt. Avon Longitudinal Study of Parents and Children (ALSPAC).

Obliczono wskaźnik masy ciała, gdy dzieci miały 11 lat. Ponad 71 proc. ważyło wówczas prawidłowo, nieco ponad 13 proc. miało nadwagę, a nieco ponad 15 proc. było otyłych. Pozyskano też dane na temat ich wyników w nauce w wieku 11, 13 i 16 lat, sprawdzanych w ogólnonarodowych testach.

W analizie uwzględniono czynniki, które mogą wpływać na oceny w szkole, takie jak złe socjalno-ekonomiczne warunki życia, stan zdrowia psychicznego (objawy depresji), wskaźnik inteligencji (IQ) oraz wiek pierwszej miesiączki u dziewcząt.

Okazało się, że dziewczynki, które były otyłe w wieku 11 lat uzyskiwały gorsze wyniki w testach w wieku 11, 13 i 16 lat w porównaniu z prawidłowo ważącymi rówieśniczkami. W podstawowych przedmiotach, takich jak j. angielski, matematyka i nauki przyrodnicze, dziewczynki otyłe miały ocenę o cały stopień niższą – tj. D zamiast C, która była średnią w badanej grupie. Co więcej, naukowcy zaobserwowali, że dziewczęta, które tyły między 11. a 16. rokiem życia również uzyskiwały gorsze wyniki w testach jako 16-latki.

Związek między otyłością a gorszymi wynikami w nauce był znacznie mniej widoczny w przypadku chłopców.

Jak oceniają autorzy pracy, wskazuje ona, że otyłość może być bezpośrednią przyczyną gorszych osiągnięć w szkole, bowiem uwzględnione w analizie dodatkowe czynniki nie miały wpływu na ostateczne rezultaty. Naukowcy zwracają uwagę, że otyłość może np. źle odbijać się na zdrowiu psychicznym i fizycznym, a przez to zwiększać ryzyko nieobecności w szkole. W ostatnim czasie pojawiają się również doniesienia, że nadmiar tkanki tłuszczowej w organizmie ma negatywny wpływ na sprawność intelektualną, podobnie jak nieaktywny styl życia towarzyszący otyłości.

Zdaniem kierującego badaniami prof. Johna Reilly'ego z University of Strathclyde potrzebne są dalsze badania, które pozwolą lepiej zrozumieć, dlaczego otyłość ma negatywny wpływ na wyniki w nauce. „Jasne jest jednak, że nastolatki, rodzice oraz decydenci odpowiedzialni za edukację i zdrowie publiczne powinni zdawać sobie sprawę z długotrwałych konsekwencji otyłości dla edukacji i ekonomii” - podkreśla badacz.

Wcześniejsze badania prowadzone w Wielkiej Brytanii i USA wykazały np., że osoby otyłe jako nastolatki uzyskują gorsze wykształcenie i mniej zarabiają w wieku dorosłym. Statystyki wskazują też, że istnieje związek między gorszymi wynikami w nauce a ryzykiem bezrobocia w przyszłości - przypominają naukowcy w swoim artykule. (PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!