Leki przeciwzapalne szansą na nowe antybiotyki

14 mar 2014 r.

Niektóre niesteroidowe leki przeciwzapalne wykazują potencjał do walki z bakteriami – wynika z badań australijskich naukowców opublikowanych na łamach czasopisma „Chemistry & Biology”.

Badacze z Uniwersytetu w Wollongong (Australia) odkryli, że niektóre substancje zaliczane do niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) mogą zapobiegać replikacji DNA u bakterii, a tym samym uniemożliwiać zarazkom namnażanie się w organizmie człowieka.

Działanie testowanych medykamentów polega na wiązaniu się z białkiem (zwanym DNA clamp lub też sliding clamp - ślizgowy zacisk pierścieniowy), które odgrywa istotną rolę w procesie kopiowania materiału genetycznego bakterii. W wyniku tego mechanizm replikacji DNA zostaje zahamowany.

Wśród badanych leków znalazły się: bromofenak, karprofen i wedaprofen. Nie sprawdzano, czy podobne właściwości są udziałem bardziej rozpowszechnionych środków leczniczych należących do grupy NLPZ, jak aspiryna, ibuprofen, czy naproksen.

Zazwyczaj niesteroidowe leki przeciwzapalne wykorzystuje się w celu zwalczania bólu, gorączki i innych objawów zapalnych organizmu. Teraz istnieje nadzieja na znalezienie nowego zastosowania dla tych substancji.

„Bakteriobójcze właściwości leków przeciwzapalnych są odmienne od tych charakterystycznych dla konwencjonalnych środków, co oznacza, że NLPZ mogą zostać przekształcone w nową klasę antybiotyków o dużej skuteczności w walce przeciw tzw. superzarazkom” – mówi dr Aaron Oakley, współautor badania. (PAP)