Naukowcy potrafią oszukać zegar biologiczny

23 mar 2014 r.

Brytyjscy badacze zidentyfikowali mechanizm, który przyspiesza dostosowanie zegara biologicznego do nowych warunków - zawiadamia czasopismo "Current Biology".

Pracownicy Uniwersytetu w Manchesterze (Wielka Brytania) odkryli, że zablokowanie działania enzymu o nazwie kinaza kazeinowa CK1 epsilon pozwala na szybszą adaptację organizmu do zmienionych warunków otoczenia, co może w przyszłości ułatwić życie ludziom pracującym na zmiany, bądź odczuwającym dolegliwości związane z nagłą zmianą strefy czasowej (ang. jet lag).

Kinaza kazeinowa CK1 epsilon to związek, który pomaga regulować zegar biologiczny, wpływając na wrażliwość organizmu na sygnały płynące ze środowiska, np. zmiany temperatury, czy natężenia światła. To umożliwia zachowanie właściwego rytmu okołodobowego i zapewnia cykliczność procesów życiowych (snu, czuwania, odżywiania się, itp.).

"Nie posiadamy genetycznych predyspozycji, który pozwalałyby nam na szybką adaptację do pracy zmianowej, czy długotrwałych lotów, bo nasz zegar biologiczny został skonstruowany tak, aby opierać się takim zmianom. Niestety w życiu codziennych musimy zmagać się z takimi problemami, a istnieją wyraźne dowody na to, że takie zakłócenia zegara biologicznego wywierają bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie" - mówi dr David Bechtold, jeden z badaczy.

Jednak badania przeprowadzone ostatnio na myszach pokazały, że gryzonie pozbawione kinazy kazeinowej CK1 epsilon dostosowują się do zmian środowiskowych znacznie szybciej niż zazwyczaj.

Naukowcy zdołali też wywołać taki efekt u normalnych myszy, blokując działanie kinazy kazeinowej CK1 epsilon za pomocą leków.

Co ważne, u badanych zwierząt nie dochodziło do zakłóceń w obrębie metabolizmu.

Wyniki niniejszych badań mogą zostać w przyszłości wykorzystane do przeprogramowania zegara biologicznego u ludzi pracujących na zmiany lub cierpiących na zespół nagłej zmiany strefy czasowej i zminimalizować szkody, jakie zazwyczaj wywołuje to w organizmie. (PAP)