ABC zdrowego grillowania

8 maj 2014 r.

Grillowanie jest bardzo dobrym sposobem na przygotowanie smacznego i zdrowego posiłku, nie wymaga użycia dużych ilości tłuszczu. W ten sposób możemy przyrządzić zarówno mięso jak i ryby, warzywa czy owoce. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że grillowanie może być szkodliwe dla naszego zdrowia. Tak przygotowane potrawy mogą zawierać związki chemiczne, które są niezwykle dla nas groźne. Część z nich powstaje podczas samego procesu grillowania czy smażenia, a inne powstają gdy wytopiony tłuszcz spada na węgiel i spalając się wydziela toksyczne opary, które następnie osadzają się na naszym jedzeniu.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek jak grillować żeby nie zaszkodzi swojemu zdrowiu.

Odpowiedni sprzęt i technika grillowania

Na samym początku zastanówmy się nad wyborem grilla. Grill elektryczny, jak każdy inny, posiada swoje wady i zalety, jednak jest zdecydowanie najzdrowszym wyborem. Nie wydziela żadnych oparów, a co za tym idzie, do naszego jedzenia nie przedostają się szkodliwe substancje. Grill gazowy to również całkiem dobry wybór, przy jego zakupie upewnijmy się, że ma certyfikat bezpieczeństwa.

Najbardziej popularny jest grill węglowy. Jeśli chcemy, żeby to co na nim przyrządzimy, było zdrowe, musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Kapiący na węgiel tłuszcz wyzwala substancje rakotwórcze, aby zmniejszyć ryzyko przeniknięcia ich do naszego jedzenia należy zawsze używać tacek lub folii aluminiowej. Wybór opału również ma duże znaczenie. Powinniśmy używać jedynie węgla drzewnego lub drewna pochodzącego z drzew liściastych. W żadnym wypadku nie wolno stosować drewna z drzew iglastych, które zawiera dużo dymiących żywic. Starajmy się też unikać chemicznych podpałek. Najlepiej użyć elektrycznej opalarki lub ekologicznej podpałki z drewna.

Właściwe przygotowanie

Przy wyborze produktów kierujmy się nie tylko smakiem, ale i zdrowiem. Wybierajmy chude mięsa i ryby zamiast karkówki czy kiełbasek. Zadbajmy o to, żeby mięso i ryby były świeże i dobrze umyte. Zamiast kupować gotowe burgery, przygotujmy je sami. Wystarczy tylko zakupić kawałek chudego mięsa i samemu je zmielić. W ten sposób nasze burgery nie tylko będą zdrowsze ale i smaczniejsze od tych sklepowych, często naszpikowanych różnymi polepszaczami smaku.

Mięso kładzione na ruszt należy wyjąć nieco wcześniej z lodówki, powinno mieć temperaturę otoczenia, wtedy szybciej się upiecze i środek nie pozostanie surowy. Zwróćmy jednak uwagę, żeby nasze potrawy nie leżały zbyt długo na słońcu. Mięso, które leży wystawione na działanie wysokiej temperatury, zaczyna się powoli psuć i rozwijają się w nim chorobotwórcze bakterie. Pamiętajmy również, że nie należy grillować mięs peklowanych ani wędzonych, gdyż podczas obróbki termicznej wytwarzają się w nich substancje rakotwórcze. Do grillowania najlepiej jest wykorzystać mięso surowe.

Zdrowszą opcją niż mięso będzie ryba. Oprócz wysokowartościowego białka zawiera kwasy omega-3, które zmniejszają stężenie tzw. złego cholesterolu we krwi. Rybę również możemy marynować. Wystarczą 2 godziny w zalewie z oliwy z oliwek i soku z cytryny z dowolnymi przyprawami.

Przyprawy na zdrowie

Zanim wrzucimy cokolwiek na ruszt, powinniśmy wszystko marynować przez co najmniej kilka godzin. Dzięki temu mięso skruszeje, będzie bardziej soczyste oraz skrócimy czas obróbki termicznej, co zredukuje zawartość związków i substancji niekorzystnych dla naszego zdrowia. Olej z marynaty zapobiegnie wysychaniu mięsa i dobrze zatrzymuje smak.

Zamiast kupować gotowe marynaty warto przygotować je samemu. W ten sposób mamy pewność, że w składzie znajdują się tylko naturalne składniki bez wzmacniaczy smaku i zapachu. Do ich przygotowania może użyć oliwy z oliwek lub oleju np. z pestek winogron, orzechów włoskich, czy sezamowego o  intensywnym aromacie..

Wybór odpowiednich przypraw też nie jest bez znaczenia. Poza walorami smakowymi, kierujmy się również ich zdrowotnymi właściwościami. Przykładowo, kurkuma złagodzi ewentualne dolegliwości żołądkowe, bazylia zapobiegnie wzdęciom, a papryka niestrawności. Z kolei mięta i szałwia pomogą w strawieniu większych ilości jedzenia, a dziurawiec pomoże nam na podrażniony woreczek żółciowy.

Nie samym mięsem człowiek żyje

Grillując, nie zapominajmy o warzywach bogatych w błonnik, witaminy i składniki mineralne. Do grillowania nadają się niemal wszystkie warzywa. Możemy przyrządzić kolorowe szaszłyki z papryki, cukinii, bakłażana i cebuli. Możemy również wrzucić na ruszt całe kolby kukurydzy. Jeśli grillowanie warzyw nas nie przekonuje, nie zapomnijmy o przygotowaniu zdrowych i smacznych sałatek, które podamy razem z mięsem czy rybą. Z kolei na deser możemy przyrządzić opiekane owoce takie jak jabłka, gruszki czy banany.


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!