Opieka farmaceutyczna – nieznana nowość

25 sty 2011 r.

sxc.hu

Zdecydowana większość Polaków (89%) nie słyszała dotychczas o usłudze opieki farmaceutycznej, czyli o sprawowaniu przez farmaceutów nadzoru nad leczeniem farmakologicznym. Niewiele jest również osób przewlekle chorych - głównych adresatów nowej usługi - którzy o tej możliwości wiedzą (9%).

Opieka farmaceutyczna to stosunkowo nowy rodzaj usługi proponowanej przez farmaceutów pacjentom przewlekle chorym. W ramach opieki farmaceutycznej aptekarze mają za zadanie upewniać się, czy dany pacjent ma wiedzę, jak dany lek powinien być stosowany, z jakimi lekami nie powinien być łączony oraz w razie potrzeby edukować w tym zakresie. W ramach opieki farmaceuta zbiera informacje
o chorobach pacjenta oraz o przyjmowanych przez niego lekach. Celem opieki farmaceutycznej jest zwiększenie skuteczności i bezpieczeństwa stosowania leków.

Z danych Sektora Badań Rynku Medycznego TNS OBOP wynika, że jedynie 6% Polaków w wieku 15 lat i więcej kiedykolwiek słyszało o opiece farmaceutycznej. Wśród tego nielicznego grona istotnie częściej znalazły się kobiety (71% osób, które słyszało o opiece farmaceutycznej), osoby z wykształceniem przynajmniej średnim (69%), mieszkańcy największych miast powyżej 500. tysięcy mieszkańców (27%), natomiast istotnie rzadziej - osoby w wieku 60 lat i więcej (11%).

Badanie pokazuje również, że niewiele wyższy niż wśród ogółu Polaków jest odsetek potencjalnych adresatów usługi, czyli osób przewlekle chorych, które słyszały
o opiece farmaceutycznej – jest to jedynie 9%.

Po zapoznaniu się z informacją o idei opieki farmaceutycznej ponad połowa  respondentów (57%) oceniła ją pozytywnie, natomiast 13% badanych odniosło się
z dezaprobatą. Ta ostatnia grupa osób argumentowała, że tego typu usługa oznacza w zasadzie wchodzenie w kompetencje lekarza lub, że zalecenia lekarza są w pełni wystarczające (26%) oraz że w praktyce taka usługa będzie trudna do zrealizowania (3%).    

Czy słyszał(a) Pan(i) o opiece farmaceutycznej? N=1000

Wprowadzenie usługi opieki farmaceutycznej to proces długotrwały i wymagający nakładów nie tylko na kwestie związane z prowadzeniem samej opieki w poszczególnych aptekach, ale - jak pokazują uzyskane wyniki - nakładów na akcję edukacyjną wśród pacjentów, którzy w bardzo niewielkim stopniu są świadomi istnienia tej usługi oraz korzyści jakie mogą z niej płynąć dla chorych.” - komentuje  Aneta Tyborowska, Lider Sektora Badań Rynku  Medycznego TNS OBOP.

***

Informacje o badaniu: Dane pochodzą z badania OTC Track, które jest ciągłym badaniem o charakterze syndykatowym, monitorującym znajomość marek, reklam, używania oraz intencji zakupu leków dostępnych bez recepty. Badanie OTC Track realizowane jest techniką CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) na ogólnopolskiej próbie losowo – kwotowej, reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, województwo i klasę miejscowości. Wielkość próby to 250 wywiadów tygodniowo, ponad 1 000 wywiadów miesięcznie, przeszło 12 000 rocznie.  Podane wyniki pochodzą z pomiaru realizowanego od 30 sierpnia 2010r. do 26 września 2010r. 

O TNS. TNS, który niedawno połączył się z Research International, jest największą na świecie agencją badawczą w badaniach custom, która świadczy swoim klientom oparte na badaniach usługi doradcze i dostarcza insighty, stanowiące dla nich wartość dodaną i mające wspomagać ich w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. TNS oferuje szeroką wiedzę branżową poprzez specjalizację w ramach  sektorów badawczych Consumer, Technology, Finance, Automotive oraz Political & Social, wspieranych przez unikalną ofertę produktów badawczych odpowiadających na potrzeby marketingowe i biznesowe. TNS specjalizuje się w badaniach rozwoju i innowacyjności produktu, badaniach marki i komunikacji, zarządzania wartością firmy (stakeholder management), badaniach typu retail & shopper oraz projektach jakościowych. TNS dostarcza najwyższej jakości usługi w ponad 70. krajach na całym świecie i działa w ramach Grupy Kantar, największej na świecie sieci zajmującej się badaniami, dostarczaniem insightów i doradztwem. Więcej informacji na www.tnsglobal.com.

O Grupie Kantar. Grupa Kantar jest jedną z największych organizacji na świecie zajmujących się badaniami rynku i doradztwem.  Zrzeszając ponad 20 różnorodnych specjalistycznych firm, w tym ostatnio przejęty TNS, grupa dąży do zajęcia wiodącej pozycji dostawcy najwyższej jakości insightów dla globalnej społeczności biznesowej. Grupa Kantar zatrudnia 26 500 pracowników w 80 krajach na całym świecie we wszystkich obszarach badań i doradztwa, co pozwala na dostarczenie klientom informacji dotyczących każdego etapu cyklu konsumenckiego. Z usług grupy korzysta ponad połowa przedsiębiorstw znajdujących się na liście Fortune Top 500. Grupa Kantar należy do WPP Group plc. Więcej informacji znajduje się na stronie www.kantargrouptns.com

O TNS OBOP . TNS OBOP jest jedną z wiodących firm badawczych działających na rynku polskim. Jego korzenie sięgają 1958 r., kiedy to powstał Ośrodek Badania Opinii Publicznej. W 1998 r. OBOP włączony został w struktury międzynarodowej grupy badawczej TNS. Od 1997 r. prowadzi ogólnopolski elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej (tzw. telemetria). 

 

 

Twoja opinia ma znaczenie - to realizowany przez OFBOR program mający na celu wzmocnienie publicznego zaufania do badań rynku i opinii. Jego zadaniem jest wyjaśnienie roli, jaką we współczesnym społeczeństwie oraz gospodarce odgrywają badania, a także zachęcenie Polaków do licznego uczestnictwa w badaniach poprzez zobrazowanie wpływu, jaki ich wyniki wywierają na otaczającą rzeczywistość



comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!