Uzależnieni od słodyczy jak od narkotyku – co nam daje cukier?

1 sie 2014 r.

Fot. Shutterstock

Ludzie pierwotni rozróżniali niedojrzałe owoce czy inne produkty dzięki ich słodkości. Poziom cukru podnosi się po spożyciu każdego pożywienia, jednak co sprawia, że czasem mamy niepohamowaną ochotę na słodycze? I jak cukier wpływa na pracę organizmu?

To, jakie zapotrzebowanie mamy na słodzone produkty, jest związane z poziomem cukru we krwi. U niektórych może jednak przybrać ono formę uzależnienia i objawów charakterystycznych dla osób, które znajdują się „pod wpływem”. Badania na szczurach pokazały już kilkukrotnie, że cukier jest silniej uzależniający niż narkotyki, a zwierzęta przyzwyczajone od któregoś z narkotyków, z czasem wybierały właśnie produkty słodzone, zastępując nimi narkotyk.

Cukier jest substancją bardzo dobrze odżywiającą mózg, jednak w nadmiarze prowadzi do zaburzeń pracy receptorów, odpowiadających między innymi za ilość zjedzonych produktów. Spożywając duże ilości cukrów, powinniśmy liczyć się więc z tym, że będziemy mieli większy apetyt. Uzależnieni nie czują się jednak źle po zjedzeniu dużej ilości cukru, a jest to spowodowane tym, że cukier pobudza organizm do produkcji substancji poprawiających samopoczucie – serotoniny i dopaminy.

Zanim jednak sięgniemy po jakiś produkt, warto sprawdzić jego indeks glikemiczny – im wyższa jest jego wartość, tym większe będzie stężenie glukozy w naszym organizmie. Indeks (IG) powinno się sprawdzać także w produktach, które teoretycznie nie zawierają dużo cukru. Każdy węglowodan – frytki, pieczywo, makaron, są rozkładane do cukru prostego, czyli glukozy. Dlatego dietetycy zalecają unikanie produktów bogatych w skrobię przetworzoną, z której produkowane jest białe pieczywo, makarony, krakersy – ponieważ ich spożycie działa na organizm mniej więcej tak, jak zjedzenie kilku ciastek.

Apetyt na słodycze wynika z wahań glukozy, która jest spowodowana zbyt wysokim poziomem (hiperglikemia) lub zbyt niskim poziomem (hipoglikemia) cukru we krwi. Duży wpływ ma również serotonina, która poza odczuciem zadowolenia, wysyła też do mózgu informacje dotyczącą uczucia sytości.

Jak cukier wpływa na organizm?

Zgodnie z badaniami Polbisco, Polak zjada rocznie ponad 1.2 kilograma czekolady. Niestety badania nie objęły całkowitego spożycia cukru pochodzącego z ciastek, ciast, cukierków i napojów. Przeważnie zakłada się jednak, że przeciętny człowiek zjada aż 19 łyżeczek cukru na dobę – wliczając w to oczywiście cukry występujące produktach bogatych w węglowodany – podczas gdy bezpieczna dawka dla kobiet to 6, a dla mężczyzn 9 łyżeczek na dzień.

Sacharoza, czyli popularny cukier spożywczy, jest zbudowana z węglowodanów prostych, które szybko przyswajalne podnoszą poziom glukozy we krwi danej osoby. Najwięcej znajdziemy ich w napojach gazowanych, słodyczach, syropach i cukrze. Ich forma znajduje się także w owocach – ale fruktoza nie odpowiada za tak szybki wzrost glukozy, ponieważ owoce posiadają dużo błonnika, który spowalnia wchłanianie cukrów przez organizm.

Podwyższony poziom glukozy oddziałuje na trzustkę, która wzmaga wydzielania insuliny. Insulina ma za zadanie zmniejszyć stężenie tej substancji we krwi – im większa ilość spożytych produktów podnoszących poziom glukozy, tym więcej insuliny musi wyprodukować organizm. Dochodzi wtedy do nagłego spadku stężenia tego węglowodanu, nazywany „huśtawką glikemiczną”. Wraz ze spadkiem glukozy zmniejsza się poziom serotoniny, czyli „hormonu szczęścia” – przez to czujemy się bardziej przygnębieni i głodni – mamy zwłaszcza ochotę na produkty słodkie. To błędne koło, z którego bardzo trudno jest się wyrwać.

Ograniczanie

Nagłe zredukowanie w diecie ilości artykułów rozkładających się na glukozę najczęściej kończy się porażką. Jedyną słuszną metodą jest stopniowe rezygnowanie z niektórych produktów lub zastępowanie tych niezdrowych ich wartościowymi zamiennikami – jak pełnoziarniste pieczywo, brązowy makaron i ryż. Dzięki temu unikniemy szoku spowodowanego odstawieniem cukrów. Pomoże nam w tym większa ilość spożywanych warzyw, picie wody i ograniczenie produktów przetworzonych. Na zakupach zwracajmy uwagę na skład kupowanych produktów, które przez producentów zawsze są przesładzane – lepiej wyjdziemy na tym, jeśli sami będziemy przygotowali soki czy dżemy i je dosładzali według własnego uznania.

<< < 1 2 3 > >>

comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!