Co to jest ten cholesterol?

20 paź 2014 r.

O cholesterolu słyszymy wiele, mówią o nim reklamy telewizyjne, od czasu do czasu lekarz postraszy nas wynikami badań, ale bardzo często nie wiemy czym tak naprawdę jest ten cholesterol?

Czym jest cholesterol?

Cholesterol to woskowaty związek tłuszczowy występujący naturalnie w naszym organizmie. Krąży on w osoczu, a jego produkcja odbywa się w wątrobie (ok. 0,5 g – 1g na dobę). Cholesterol  jest  niezbędny w procesie trawienia, tworzy ściany komórkowe. Dzięki niemu powstają hormony, pomaga w syntezie witaminy D3. Poza naturalnie wyprodukowanym cholesterolem, którego ilość jest wystarczająca dla funkcjonowania organizmu, dostarczamy go także z pożywieniem.

HDL i LDL – czyli dobry i zły cholesterol

Mówiąc o cholesterolu nie można zapomnieć o LDL i HDL, czyli podziale na zły i dobry cholesterol. Patrząc na znaczenie tego związku trzeba pamiętać o tym, że bez niego utrudnione byłoby prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jednak do tego procesu potrzebny jest dobry cholesterol, czyli HDL (lipoproteiny wysokiej gęstości, ang. High Density Lipoprotein). Jest on gęstszy i zawiera więcej białka. HDL chroni serce i jest pożyteczny, ponieważ odbiera nadwyżkę cholesterolu – usuwa go ze ścian naczyń, transportuje do wątroby, gdzie jest przetwarzany w żółć, a następnie wydalany. Dzięki takiemu procesowi zmniejsza się ryzyko miażdżycy (niski poziom HDL podwyższa ryzyko wystąpienia choroby).

LDL (lipoproteina niskiej gęstości, ang. Low Density Lipoprotein), czyli zły cholesterol zawiera tłuszcz. Jego funkcją jest dostarczanie cholesterolu do komórek. Nadmiar LDL osadza się w tętnicach powodując tym samym złogi, które mogą przyczynić się do procesów miażdżycowych. Ponadto, LDL usztywnia tętnice, co może być powodem zawału.

Źródła złego cholesterolu

Na poziom złego cholesterolu mają wpływ przede wszystkim tłuszcze nasycone. Duże pokłady cholesterolu znajdują się w mięsie (również w podrobach) i innych produktach pochodzenia zwierzęcego, a także serach i smalcach. Wszystkie produkty powszechnie uważane za tłuste i wręcz niezdrowe (w tym też np. parówki) są winowajcami zmian w poziomie cholesterolu. 

Walka ze złym cholesterolem

Aby organizm funkcjonował prawidłowo, a nasze wyniki badań cholesterolu były prawidłowe, dobrze jest zmienić swoje nawyki żywieniowe. Produkty bogate w błonnik – jabłka, warzywa strączkowe, kapusta, pomagają obniżyć poziom LDL. Ponadto, z naszej diety powinny zniknąć słodkie napoje, a zamiast dużych ilości mięsa, zaopatrzmy się w świeże lub mrożone warzywa i owoce.

Jak zbadać poziom cholesterolu?

Do sprawdzenia poziomu cholesterolu  wystarczy badanie krwi, na które może skierować nas lekarz pierwszego kontaktu. Regularne kontrolowanie poziomu cholesterolu we krwi (zwane lipidogramem) jest niezwykle ważne, ponieważ pomoże to w zmniejszeniu ryzyka chorób serca i udaru oraz w porę zareagować i zmienić swoją dietę. Podczas badania musimy być na czczo, a dzień przed dobrze jest zjeść lekkostrawną kolację. Poziom cholesterolu całkowitego powinien wynosić mniej niż 200 mg/dL. Wartość LDL powinna być w granicach 100 mg/dL, a HDL w przypadku mężczyzn ok. 35 mg/dL i ok. 45 mg/dL dla kobiet.


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!