Metody na rzucenie palenia

28 paź 2014 r.

Fot. Shutterstock

Palacze doskonale zdają sobie sprawę z ryzyka jakie niesie ze sobą palenie papierosów. Na lekcjach biologii w licealnych książkach znaleźć można między innymi porównania płuc palącego i niepalącego człowieka, na każdym opakowaniu papierosów jest informacja o ryzyku ich palenia. Jak przestać palić nie na chwilę, ale rzucić nałóg raz na zawsze?

Co roku w wyniku chorób wywołanych paleniem papierosów co roku na świecie umiera 3,5 mln ludzi – więcej niż na AIDS, która jest chorobą nieuleczalną! 90% chorujących na raka płuca to palacze, i nic dziwnego skoro w każdym papierosie jest aż 200 substancji rakotwórczych. Palacze są bardzo dobrze wyedukowani jeśli chodzi o konsekwencję ich nałogu, niestety nie widzą żadnych złych objawów i uznają, że to, co pokazywane jest na filmach czy w prasie ich nie dotyczy. Niestety są w błędzie i prędzej czy później i ich mogą spotkać konsekwencje palenia tytoniu. Jeśli jesteśmy już zdecydowani na rzucenie nałogu, to powinniśmy się do tego przygotować.

Przygotowanie

Bardzo ważne w rzucaniu palenia jest przygotowanie psychiczne. W wyznaczonym przez siebie terminie, nie musi być to koniecznie „jutro”, powinniśmy zminimalizować lub odstawić papierosy. Warto w tym czasie unikać sytuacji stresowych, które są głównym powodem sięgania po papierosa. Ważne jest też by zacząć otaczać się ludźmi, którzy nie palą i dobrze zmotywują do wytrwania w postanowieniu. Osoby takie też nie wychodzą w przerwie na „dymka”, więc i taką pokusę można tym sposobem ominąć. Poza tym warto pić dużo wody, dobrze się wysypiać i zacząć uprawiać sporty. O swojej decyzji powiadom też jak największą liczbę osób, wobec których będziesz czuł się zobowiązany do wytrwania w postanowieniu – by nie okazać słabego charakteru.

Największym problemem dla rzucających palenie jest lęk przed przybraniem na wadze. Jest to obawa uzasadniona, ponieważ palenie papierosów przyspiesza metabolizm, a brak nikotyny zachęca do podjadania. Warto mieć więc w swoim zasięgu kilka zdrowych przekąsek, którymi zdrowo i niskokalorycznie „zjemy” głód nikotynowy. Dobrze sprawdzą się w tej roli suszone owoce, pestki słonecznika czy dyni oraz surowa marchewka. Inną kwestią jest też to, że po odstawieniu nikotyny zaczną lepiej funkcjonować kubeczki smakowe, a co za tym idzie smaczne dotąd potrawy, będą jeszcze lepsze. Trzeba być przygotowanym na to, że głód nikotynowy utrzymuje się nawet przez wiele miesięcy i zależy w dużej mierze od tego jak wiele lat żyliśmy w nałogu. Według lekarzy najbardziej kluczowy jest jednak pierwszy rok rzucania palenia – jeśli wytrwamy przez ten czas, ryzyko sięgnięcia po papierosa jest już naprawdę małe.

Palenie jest też głównie uzależnieniem psychicznym – od atmosfery, rytuałów jakie towarzyszą w chwili zapalenia papierosa, od tego, że się wygląda wtedy bardziej dorośle. Problem pojawia się u osób, które w momencie rzucania palenia mają objawy fizyczne zwane zespołem abstynenckim. Pojawiają się wtedy bóle głowy, kaszel (znak oczyszczania się płuc), bezsenność i kłopoty z koncentracją. U takich osób stosuje się terapię nikotynowo-zastępczą, co zwiększa szanse palacza na rzucenia nałogu u aż 60% pacjentów.

Metody farmakologiczne

Metody farmakologiczne zalecane są one osobom, które nie potrafią poradzić sobie z negatywnymi objawami odstawienia nikotyny wśród których wymienia się rozdrażnienie, bóle głowy, nadpobudliwość, pojawienie się głodu nikotynowego i  problemów z koncentracją. Niestety sam lek nie zapewni nam motywacji do niesięgania po papierosa, ale na pewno złagodzi niepożądane objawy, przez co łatwiej będzie odmówić sobie palenia. Nie powinno się jednak preparatów tych wybierać na własną rękę – przeciwskazania do stosowania konkretnego medykamentu może wykluczyć tylko lekarz. Istotne informacje można uzyskać także w Poradni Pomocy Palącym lub w Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym.

<< < 1 2 3 > >>

comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!