Magnez – jak poznać niedobór magnezu?

10 gru 2014 r.

Fot. Shutterstock

Wysoko przetworzona żywność, kawa, pośpiech, leki, wysiłek fizyczny, choroby i stres powodują, że coraz mniej w naszym organizmie znajduje się niezbędnego dla życia magnezu. Jego występowanie jest konieczne dla prawidłowego przebiegu procesów życiowych. Jak rozpoznać objawy niedoboru magnezu i jakie są najlepsze metody na jego uzupełnienie?

Magnez uważany jest za jeden z najcenniejszych biopierwiastków. Jest on odpowiedzialny między innymi za przebieg fotosyntezy i aktywację nawet 320 enzymów naszego organizmu. Najwięcej magnezu (60%) znajduje się w kościach, w mięśniach szkieletowych (29%) oraz w tkankach miękkich (10%) i płynach międzykomórkowych (1%). Pierwiastek ten ma właściwości strukturotwórcze, budujące błony komórkowe i inne elementy tkanek oraz wpływa na wydolność układów nerwowego, trawiennego, kostnego, krążeniowego, zwalczania miażdżycy i wzmacniania procesów obronnych organizmu. Magnez odpowiada też za syntezę kwasów tłuszczowych, co może być istotną wiadomością dla osób zmagających się z otyłością.

Dla dzieci do 10. roku życia dzienna dawka magnezu powinna wynosić od 150 do 250 mg. 410 mg magnezu powinny być dostarczane organizmowi młodego człowieka. U dorosłych kobiet dzienna dawka wynosi 320 mg, a u kobiet w ciąży – 400 mg. Mężczyźni dziennie potrzebują 420 mg magnezu a osoby starsze 410 mg.

Działanie magnezu

Magnez nie bez przyczyny jest częstym składnikiem suplementów poprawiających pamięć – wpływa on bowiem na przyspieszenie pracy szarych komórek i stabilizację działania całego układu nerwowego poprawiając pamięć i logiczne myślenie. Bierze też udział w metabolizmie białek, tłuszczów i węglowodanów, które później w postaci energii docierają do tkanek i komórek organizmu. Ponadto wpływa uspakajająco na organizm, dzięki czemu potrafi zniwelować objawy stresu.

Odpowiedzialny jest także za prawidłowe funkcjonowanie układu naczyniowego i serca. W przypadku serca magnez nie tylko zapobiega jego chorobom, ale też wspiera leczenie farmakologiczne. Jest również podawany w formie dożylnej osobom po zawale w profilaktyce przeciw powstawaniu skrzepom oraz arytmii. Niedobór tego składnika może objawić się wzrostem ciśnienia krwi, który spowodowany jest obkurczaniem się naczyń krwionośnych.

Magnez pozytywnie wpływa też na trawienie, leczenie astmy i zapalenie oskrzeli, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych i reguluje funkcje tarczycy. U kobiet łagodzi dolegliwości przedmiesiączkowe i bóle menstruacyjne. Sportowcy lub osoby aktywne powinny zwrócić uwagę na magnez, ponieważ pomaga on w leczeniu kontuzji, osłabia uczucie przewlekłego zmęczenia oraz reguluje napięcie mięśni. Ponadto chroni organizm przed pierwiastkami toksycznymi (kadmem, rtęcią i ołowiem), które znajdują się w warzywach czy owocach pochodzących z terenów skażonych.

Objawy niedoboru magnezu

Na niedobór magnezu najczęściej skarżą się osoby pracujące umysłowo, uczniowie, studenci, osoby żyjące w ciągłym stresie, pracownicy fizyczni, kobiety w ciąży, kobiety przechodzące menopauzę oraz osoby będące na restrykcyjnej diecie. Bardzo rzadko diagnozowany jest niedobór magnezu u osób odżywiających się prawidłowo. Pewne nawyki żywieniowe lub nadużywanie niektórych produktów wpływa na gorsze przyswajanie się magnezu – nie można więc podejrzewając u siebie niedobór magnezu nadużywać alkoholu oraz przyjmować środków odwadniających. Niedobór pierwiastka diagnozuje się również u osób chorych na cukrzycę, zespół wadliwego wchłaniania, u pacjentów odżywianych dożylnie lub tych bardzo odwodnionych.

Niedobór magnezu to także wynik niskiego poziomu magnezu w wodzie, stosowania nawozów sztucznych, jedzenia przetworzonych produktów, jedzenia produktów bogatych w fosforany i kwasy tłuszczowe, przyjmowanie leków antykoncepcyjnych, niektórych antybiotyków, leków moczopędnych i przeczyszczających oraz środków uspokajających.

Objawami niedoboru magnezu są rozdrażnienie, problemy z koncentracją, bóle i zawroty głowy, bezsenność i ciągłe zmęczenie, nawet zaraz po przebudzeniu. Bardzo charakterystycznymi symptomami są skurcze mięśni, łamliwość włosów i paznokci, drganie powieki i kołatanie serca. Magnez jest stosowany w leczeniu depresji dlatego jego niedobór może się objawić napadami niepokoju i stanami lękowymi. Zaobserwowanie tych objawów może być sygnałem naszego organizmu o braku magnezu. Niedobór magnezu u kobiet w ciąży często prowadzi do nadkurczliwości macicy i poronienia.

<< < 1 2 > >>

comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!