Lepiej jeść migdały niż ciastka

9 sty 2015 r.

Fot. Shutterstock

Migdały spożywane zamiast słodkich przekąsek zmniejszają ryzyko otyłości typu brzusznego oraz cukrzycy i chorób serca - informuje Journal of the American Heart Association.

Choroby serca wciąż są w skali globalnej główną przyczyną zgonu, mimo, że zdaniem ekspertów, co najmniej 80 proc. powodowanych przez nie zgonów można by zapobiec dzięki właściwej diecie i stylowi życia.

Naukowcy z Penn State University przeprowadzili badania na dwóch grupach zdrowych, dorosłych ochotników (52 osoby w wieku przeciętnie 49,9 lat) z podwyższonym poziomem cholesterolu całkowitego (średnio 227 mg/dL) i „złego cholesterolu” LDL (średnio 148 mg/dL). Indeks masy ciał (BMI) wynosił przeciętnie 26,3 (lekka nadwaga). Niskocholesterolowa dieta obu grup była zbilansowana i odpowiadała ich zapotrzebowaniu kalorycznemu, ale jedna spożywała codziennie ciastko (bananową muffinkę), druga – migdały. Obie przekąski dostarczały tyle samo kalorii (160). Po sześciu tygodniach nastąpiła dwutygodniowa przerwa, po czym grupy zamieniły się dietami na kolejne sześć tygodni.

Jak się okazało, 1,5 uncji (42,5 grama) migdałów zjedzonych jako składnik zdrowej diety - zamiast zawierającej głównie węglowodany muffinki - zmniejszało ryzyko chorób serca. Pod wpływem migdałów obniżał się poziom LDL oraz cholesterolu całkowitego, a także malała otyłość typu brzusznego, o której wiadomo, że jest czynnikiem ryzyka. Po raz pierwszy korzyści ze spożywania migdałów zostały potwierdzone w randomizowanym kontrolowanym badaniu klinicznym na większej grupie osób.

Zdaniem kierującej badaniami dr Claire Berryman, wybranie migdałów jako przekąski może być uzupełniającym zdrową dietę, prostym sposobem zapobiegania chorobom serca oraz zespołowi metabolicznemu.(PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!