Jakość snu dzieci wpływa na...

14 sty 2015 r.

Fot. Shutterstock

Dobrej jakości sen przekłada się na lepsze wyniki w szkole, szczególnie w przypadku nauki matematyki oraz języków - dowodzi najnowsze badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu McGill i Douglas Mental Health University Institute w Montrealu (Kanada).

Jak tłumaczą autorzy, miernikiem jakości snu jest tzw. wydajność snu. Pojęcie to określa stosunek rzeczywistego czasu snu do całkowitego czasu spędzonego w łóżku.

„Pilnowanie i codzienna walka, aby dzieci chodziły spać o określonej godzinie i odpowiednio się wysypiały, to coś, co znają wszyscy rodzice. Ale okazuje się, że naprawdę warto to robić - mówi kierująca badaniem dr Reut Gruber. - Dobry sen wiąże się bowiem z zauważalnie lepszymi wynikami w nauce matematyki i języków, czyli tych przedmiotów, w których sukces często przekłada się na sukces w przyszłym życiu naukowym i karierze”.

Już kilka wcześniejszych badań wskazywało na istnienie zależności pomiędzy snem dzieci a ogólnymi wynikami w nauce. Jednak naukowcy z Montrealu jako pierwsi postanowili zbadać wpływ jakości snu na stopnie z poszczególnych przedmiotów.

Do eksperymentu zaprosili 75 zdrowych uczniów w wieku 7-11 lat. Do monitorowania jakości ich snu nocnego wykorzystano metodę aktygrafii, opierającą się na pomiarze aktywności ruchomej osoby śniącej. Badanie aktygraficzne wykonuje się za pomocą przypominającego zegarek urządzenia, umieszczanego na nadgarstku lub nodze badanej osoby. Obserwacje prowadzono przez pięć nocy.

„Otrzymane w ten sposób dane uśredniliśmy, aby stworzyć indywidualny wzorzec snu każdego dziecka. Wzorce te porównaliśmy następnie ze szkolnymi osiągnięciami dzieci, a konkretnie ich stopniami z poszczególnych przedmiotów” - opowiada Gruber.

Okazało się, że im większa efektywność snu uczniów, tym lepsze stopnie z matematyki i przedmiotów językowych. Natomiast oceny z przedmiotów przyrodniczych oraz artystycznych nie miały żadnego związku z jakością dziecięcego snu.

„Wierzymy, że u podstaw odkrytych przez nas zależności leżą funkcje wykonawcze, czyli aktywność umysłowa zaangażowana w przebieg procesów poznawczych: planowania, skupiania uwagi, wielozadaniowości, percepcji. To od nich zależy, jak łatwo nam się czegoś nauczyć, przy czym szczególnie istotne są w przypadku matematyki i języków” - mówi dr Gruber.

Badaczka dodaje, że niedostateczne wyniki w nauce to problem powszechny i poważny. Dotyczy ok. 10-20 proc. populacji uczniów. „Krótki i złej jakości sen jest istotnym czynnikiem ryzyka słabej wydajności w przyswajaniu wiedzy. Istotnym, a niestety bardzo często ignorowanym” - uważa.

Gruber podkreśla też znaczenie szybkiej identyfikacji problemów ze snem u dzieci. „Oczywiście nie chodzi o to, byśmy od razu badali jakość ich snu w klinikach, ale rutyną powinno stać się przeprowadzanie przez lekarzy pediatrów krótkiego wywiadu dotyczącego snu podczas każdej wizyty kontrolnej”.

Wyniki omawianego badania opublikowano w piśmie „Sleep Medicine”.(PAP)


comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!