Kampania społeczna „Twoja krew – Moje życie”

28 paź 2010 r.

Paweł Lewandowski / DobreBadanie.pl

„Twoja krew – Moje życie” to unikatowy program społeczno-edukacyjny, realizowany przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowe Centrum Krwi. Celem programu jest uświadomienie opinii publicznej konieczności zwiększenia liczby stałych dawców krwi, co w niedalekiej perspektywie czasowej zapewni Polsce samowystarczalność.

Kampania społeczna „Twoja krew – Moje życie” jest częścią programu zdrowotnego „Zapewnienie samowystarczalności Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych”, ogłoszonego w czerwcu 2009 roku przez Ministerstwo Zdrowia. Do osiągnięcia samowystarczalności zobowiązuje nas także status członka Unii Europejskiej*. Program będzie realizowany do 2014 roku.

„Systematyczny wzrost zapotrzebowania na krew, jej  składniki i preparaty krwiopochodne stanowi ogromne wyzwanie dla służby krwi. Zużycie składników krwi w Polsce jest nadal o około 30% niższe niż w «starych» krajach Unii Europejskiej. Jestem przekonana, że realizacja ogłoszonego przez nas programu oraz towarzysząca mu kampania społeczna przyczyni się do sprostania temu wyzwaniu” – stwierdziła minister Ewa Kopacz.

Krwi nie może zabraknąć – dane dotyczące jej zapasów na terenie całego kraju monitorowane są na bieżąco a stan rezerw przekazywany jest do Narodowego Centrum Krwi (NCK). Utrzymywana jest również stała współpraca Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w zakresie zapewnienia pełnego zabezpieczenia zapasów krwi i jej składników.

Staraniom NCK musi jednak towarzyszyć regularny wzrost liczby dawców krwi w kolejnych latach, ponieważ okresowo występują jej niedobory. Najdłużej utrzymują się w okresie wakacyjnym, kiedy zwiększona liczba wypadków powoduje, że zapotrzebowanie na krew wzrasta, a część stałych dawców przebywa na urlopach. Większe ilości krwi są niezbędne do przeprowadzenia wysokospecjalistycznych zabiegów operacyjnych, wykonywanych głównie w dużych miastach, na terenie których znajdują się szpitale kliniczne.

Ponadto istnieje szereg innych barier dla wzrostu liczby stałych dawców krwi, m.in. są to bariery światopoglądowe. Polacy wierzą w wiele mitów na temat krwiodawstwa. Przełamanie negatywnego nastawienia i przekonanie Polaków o konieczności zwiększenia grupy regularnych dawców krwi to główne priorytety kampanii „Twoja krew – Moje życie”.

Symbolem kampanii jest rubin utożsamiający drogocenną kroplę krwi. Krew to klejnot i bezcenny dar, którego nie można wyprodukować – musi ją podarować człowiek.

Wiele znanych i lubianych osób wspiera kampanię „Twoja krew – Moje życie”. Są z nami m.in.: Beata Tyszkiewicz, Katarzyna Skrzynecka, Urszula Dudziak, Katarzyna Montgomery, Ewa Pacuła, Magdalena Stużyńska, Monika Pyrek, Ryszard Kalisz, Zbigniew Wodecki, Piotr Gąsowski, Piotr Galiński, Rafał Bryndal, Mariusz Kiljan, Andrzej Młynarczyk i zespół Zakopower.

Podziel się, bo krwi nie da się wyprodukować – potrzebny jesteś TY.  Twoja krew – Moje życie


NCK / Twoja Krew - Moje Życie
Źródło: NCK

comments powered by Disqus

Nasz serwis używa cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym i że wyrażasz zgodę na ich używanie. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies w Polityce prywatności

PUBLIC !!