Pokonać otyłość i lęk za jednym zamachem

6 mar 2015 r.

Kanadyjscy naukowcy odkryli nową ścieżkę molekularną, która jednocześnie reguluje masę ciała i poziom lęku, i przekonują, że za pomocą jednego leku można uporać się z problemami w obu tych sferach – zawiadamia czasopismo „Neuron”.

Pracownicy Instytutu Badawczego Szpitala w Ottawie (Kanada) prowadzili badania nad wpływem genu LMO4 na rozwój i procesy regeneracyjne mózgu, gdy zaobserwowali, że myszy, które nie posiadają tego genu w pewnej części mózgu, zaczynają robić się lękliwe i otyłe.

Badacze postanowili przyjrzeć się dokładniej temu zjawisku i odkryli nową ścieżkę molekularną łączącą gen LMO4 z zachowaniami lękowymi, przybieraniem na wadze i układem endokannabinoidowym. Po czym ustalili, że ścieżka ta jest kontrolowana przez enzym PTP1B.

Ponieważ w świecie badawczym znany jest eksperymentalny lek na nadwagę o nazwie troduskemina (trodusquemine), który blokuje aktywność PTP1B, naukowcy zdecydowali się pójść jeszcze dalej i zaczęli leczyć myszy wspomnianą substancją.

Okazało się, że u zwierząt otrzymujących troduskeminę malał zarówno poziom lęku, jak i ciężar ciała.

„Zaburzenia lękowe i otyłość to narastające problemy w dzisiejszym społeczeństwie. My, dzięki naszemu badaniu, nie tylko odkryliśmy nową ścieżkę biologiczną, która reguluje oba te stany, ale ustaliliśmy, że mogą one być podatne na kurację tym samym lekiem” – mówi dr Hsiao-Huei Chen, współautorka publikacji.

Teraz badacze chcą jak najszybciej przejść do prób klinicznych, by sprawdzić, czy nowy lek rzeczywiście jest w stanie skutecznie wyleczyć otyłość i zaburzenia lękowe za jednym zamachem. (PAP)